maandag 23 december 2013

Kerstgevoel in Keulen

Naar de kerstmarkten in Keulen!

Altijd rond kerst heb ik het verlangen om naar een kerstmarkt te gaan.
Ik weet niet waar dat gevoel vandaan komt.
Het is een soort hang naar Anton Pieck en nostalgie.

Het verlangen om alvast een beetje in de kerstsfeer te komen.
Om die donkere dagen, waar ik altijd een beetje moeite mee heb,
met behulp van glimmers en handwerk, wat sfeervoller in te kleuren.


Maar ja, dat 'kerstkaart' gevoel in mijn hoofd.
Vind ik meestal niet op een kerstmarkt terug.
Wel hele andere gevoelens...

Want je hebt kerstmarkten en kerstmarkten.
En dromen en werkelijkheid.

Nu was ik nog nooit naar een kerstmarkt in Duitsland geweest.
Eerlijk gezegd had ik geen idee wat ik mij daarbij moest voorstellen.



Ik vond het dan ook geweldig toen mij lief voorstelde om naar de kerstmarkt in Keulen te gaan.
Dus reden we afgelopen weekend onder een prachtige lucht (ter hoogte van Tiel) naar Keulen.



Ik wist niet dat mijn auto zo hard kon...
Dat de autobaan in Duitsland echt geen beperkingen kent!
Kortom, we waren binnen een mum van tijd in Keulen.


In Keulen was het grijs maar droog.
We hadden een heerlijk hotel in het centrum.
Dat al geheel in de kerstsfeer was.


Maar wij waren nog helemaal niet in kerstsfeer!!
Thuis was nog geen boom of stal te bekennen.
Onze werkmodus hadden we er onderweg nog onvoldoende uitgeraasd.

Zelfs de Dom van Keulen, wat toch een enorm indrukwekkend ding is,
net als de vrolijke kerstmarkt enorm heen, deed ons niet verblikken of verblozen.


We maakte er zelfs geen foto's van (deze hierboven komt van internet).
Wel aten en dronken we de hele avond (Keuls bier) in een geweldig Duits restaurant.
Midden in die ontzettende drukke stad, kwamen wij langzaam een beetje bij.



De dagen erna ontdekten we steeds meer kleur tussen het grijs.
We winkelden, wandelden, aten en dronken Keuls bier en warme gluwwijn.

Een heel weekend lang.
We bezochten uiteindelijk vijf kerstmarkten.
Vooral 's avonds waren ze prachtig met hun eigen thema's, lichtjes en sterretjes.


Iedere markt had haar eigen bijpassende mok voor de gluwwijn.
Het gaf een vreemd gevoel van saamhorigheid.
Tussen allemaal mensen waar we niets mee hadden.
Daar rondom die Dom, ontstond een nieuwe vorm van religie.
Die eigenlijk ook al weer eeuwen oud was.



Samen, met iedereen die je lief hebt.
Want dat is toch eigenlijk waar het met kerst eigenlijk om gaat.
(Een moment van bezinning in de drukte.)


En knipperende lichtjes natuurlijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten