woensdag 23 januari 2013

Baked and painted fish


 Ik heb iets met vis. Nou ja, eigenlijk eerst niet, maar soms ontstaat zoiets.

Het begon allemaal met deze qouache 'woman with pet-fish' uit 2004, 
van de Rotterdamse kunstenaar Jacques Tange via galerie Kunsthuis Leiden.

Dit schilderij kocht ik toen ik voor het eerst op 'mijzelf' ging wonen in Noordwijk.
Nou ja, met mijn drie kinderen dan ;-) en jawel, een goudvis.


Hoewel ik mij in Noordwijk inderdaad 'als een vis in het water' voelde,
 kocht ik het schilderij niet vanwege de vis. 

Het was de zee, de vrouw en de kleuren die mij aanspraken.
Maar op een of andere manier ging die vis toch haar eigen leven leiden.

Want daarna kocht ik een zeefdruk (3/100) van Geertje Claessen 'painting fish'.... 


Een zeefdruk over 'duurzame vis'... 

Op een dag kwam ik thuis en was het aquarium leeg.
De goudvis was eruit gesprongen. 
Als een 'opgedroogde lens' vond ik haar omgekruld onder de kast.



Toen ik een keer in opgewekte gemoedstoestand in Londen langs het water aan het dwalen was,
(bovenstaande foto is er trouwens eentje uit een hele lange serie...),
ik heb ook iets met water :-) maar dat een volgende keer,
ontdekte ik onverwachts een keramiek tentoonstelling van studenten en artiesten.

Daar raakte ik in gesprek met en in de ban van het keramiek 
van de Zuid Afrikaanse kunstenaar Hennie Meyer.
Ik viel voor zijn 'blocks'. 


En werd eigenaar van: 'woman, fish and water'.

Ik kocht thuis een aquarium zonder water.
Plaatste de 'woman and fish' onder een stolp, zodat zij er nooit uit konden springen.




In een galerie in Antwerpen kreeg ik van mijn lief het visje op het draadje.
Genaamd 'Geluksvisje' van de beeldend kunstenaar Edith Madou.
Op het label wat eraan hangt staat:
VIS= OUD CHINEES SYMBOOL VAN GELUK EN OVERVLOED




De 'sardientjes in blik' rechts in het aquarium nam mijn lief voor mij mee,
 toen hij met z'n kids in een stacaravan op vakantie in Frankrijk was geweest...

Overigens ging daar een zeer veelkleurige vis van papier-maché aan vooraf.
'Patser-vis' die inmiddels al weer wat wit om zijn neus ziet.




Tja en als vis een chinees symbool voor geluk en voorspoed is,
wat koop je dan als je in Shanghai bent? 





Of niet bepaald voor de eerste keer in Bonifacio (Corsica)?




En de keer erna en de keer daarna...



Juist ja, ik schilderde ze zelfs toen ik een workshop 'Delfsblauw' volgde...




Kortom, het is tijd om de vis in haar sop gaar te laten koken.
Voortaan ligt zij nog maar op een manier op mijn bord!



Als levenskunst.


Kunstenaars zijn te vinden op:
en natuurlijk: www.bokkedoorn.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten