zaterdag 19 januari 2013

Bambi moved!


Misschien had je haar al op de schoorsteen zien staan.
Mijn hertje (ontworpen door Else Bach) is verhuisd.
Rudolf was zo kaal geworden zonder rode neus.
Daar moest gewoon een vriendinnetje bij.
En daar staat Bambi dan! (Erachter een kaart die ik bij VT-wonen kreeg.)


Het hertje kocht ik via een galerie: www.edwardscholten.com

Ze is ontworpen in 1936 door de Duitse kunstenares (schilder en beeldhouwster) Else Bach (1899-1950) uit Heidelberg. 
Zij bestudeerde de dieren in de dierentuin en maakte veel dierenfiguren. 
Ze won in 1938 de Grand Prix op de wereldtentoonstelling in Parijs (voor een veulengroep van terracotta/brons).

De hertjes spreken mij het meeste aan. Ze staan zo prachtig rank en hoog op hun poten.


Ik heb van Bach ook nog een beeldje van twee hertjes via marktplaats gekocht.
Helaas zijn deze pimpel paars geverfd, zoals in de jaren 70 heel trendy was!

Tegenwoordig wordt dit hertje opnieuw gemaakt in goudkleur,
door dezelfde Majolika fabrikant als toen in Karlsruhe in Duitsland.
(Tevens wordt zij in echt goud gebruikt voor een belangrijke mediaprijs in Duitsland.)

Was de 'patronus' (beschermer en projectie van geluk en hoop) van Harry Potter niet ook een hert?

Van Elsa Bach zelf kan ik maar geen afbeelding vinden.
Het lot van vele vrouwelijke kunstenaressen...


Maar ze heeft wel een hele bijzondere grafsteen gekregen!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten