dinsdag 21 februari 2017

SOULSOUP

Soep maken ontspant.
Het is een soort van yoga.
Ik schreef het al eerder.
Het is een meditatief moment voor mij.


Ik houd van het kiezen en snijden van de groenten.
Daarom houd ik ook zo van de markt in India.
De prachtige vormen, kleuren en geuren die vrij komen.
Het langzaam sudderen van ui, knoflook en rode peper.
Ik houd zelfs van de grote gietijzeren pan met deksel.


Het is alsof door al dat hakken, pruttelen en mixen…
niet alleen de courgettes, tomaten, paprika's en citroenen,
maar dat het hele leven uiteindelijk samen komt 
tot een interessant geheel met diverse smaken.



Coaching, yoga en wellness is een weldaad voor mijn geest.
Maar uiteindelijk maak ik het liefst gewoon soep.


-***-


Op verzoek, voor wie ook graag zelf soulsoup wil maken:
Recept:

Hak fijn:
1 rode ui (of paar sjalotjes of andere ui)
4 knoflook tenen
1 rode peper (zonder zaad)
Sudder deze ca. 5-10 minuten in een grote pan met 1 flinke eetlepel olijfolie. 
(Eventueel ook met wat stukjes verse gember.)

Hak grof:
2 courgettes
1 rode paprika
1 rode peper (zonder zaad)
Gooi deze erbij.
Bak even beetje aan en sudder vervolgens alles op laag (zo'n 20-30 minuten) met deksel half op de pan en af en toe even roeren.
Voeg daarna 1 of 1,5 bouillongroentetablet (zonnatura) toe.
Sudder nog even door terwijl je alles goed roert dat dit niet aanbakt.
Voeg evt. nog geraspte citroenschil toe, schepje currypasta of verse zwarte peper.

Kook water.
Voeg dit toe, start met ca. 1/3 liter water, roer en laat het samen zo'n 5 minuten koken. Zet daarna de staafmixer erop tot de soep glad is of met klein beetje structuur. Maar net wat je lekker vindt.

Proef.

Voeg naar smaak meer water toe en evt. im combinatie met een beetje melk (kokos, soja of koe), room of creme fraiche.(Dit doe ik zelf niet. Ik houd van koolhydraatvrij. Voeg alleen soms een klein scheutje kokosmelk toe bij het vocht.)

Voeg verse citroen of limoensap toe. (Doe ik lekker veel, maakt de soep echt af.)

Proef. 

Voeg evt. meer citroen en verse zeezout of zwarte peper toe.

Maak een fijngesneden topping voor op de soep bij het uitserveren:

Bijvoorbeeld:
- verse basilicum
- verse tomaat
- biologische feta
- verse rode peper
- verse bieslook

en/of:
- garnaaltjes (met flink wat zeezout/zwarte peper erop)
- stukjes gerookte zalm
- stukjes gerookte forel

Maar ook pijnboompitten, parmezaan, geroosterd speltbrood, zure room e.d. kunnen natuurlijk uitsteken.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten