maandag 21 mei 2018

Vision Quest

De Vision Quest

Vorig jaar deed ik een leiderschapsopleiding.
Ik nam er zelfs een sabbatical voor op.
Dit op aanraden van de opleiding.
Wat ik eerst belachelijk vond… 
Maar later begreep en zelfs van genoot.


Ik maakte een innerlijke reis.
Met alle ups en downs.
Ik maakte ook een fysieke reis naar India.
Om daar te werken vanuit een ander perspectief.


De Vision Quest was ook een onderdeel.
Ik had daar nog nooit van gehoord.
Het werd voor mij een levensveranderende ervaring.


 Een Vision Quest is een oud overgangsritueel.
Een zogenaamde 'Rite de Passage' die mensen helpt
 om van het ene stadium van het leven naar een ander te gaan. 
In dit ritueel zoek je in de natuur de afzondering op.


Door in het onbekende te verblijven ontstaat er iets nieuws, 
waarmee je weer terug keert naar je dagelijks leven. 

Tijdens de Quest eet je niet, je mag wel water drinken. 
Door te vasten stel je geest en hart open.
Je blijft ook één nacht wakker. 



 De Quest bereid je voor met een medicijnwandeling.
Op een rustige plek in de natuur.
Je wandelt van zonsopgang tot zonsondergang of andersom.
In stilte zonder telefoon, kompas of andere hulpmiddelen.

Je gaat de natuur in om antwoord te vinden.
Op de vragen die bij jou (onbewust) spelen.
Onze voorvaderen beschouwde de natuur als helend.
De natuur als medicijn: vandaar de naam medicijnwandeling.


Zelf maakte ik mijn wandeling in de bossen.
Waarbij ik tijdens mijn wandeling pas ontdekte,
dat ik voor een oude plek uit mijn jeugd had gekozen.


Tijdens de wandeling gingen vele deuren open.
Ik liep het pad, de gevoelens en de dromen van mijn jeugd.


In het vliegtuig naar Portugal kon ik mijn ervaring pas verwoorden. 
Het is zo bijzonder dat de natuur en stilte zo'n impact hebben.


In Portugal verbleef ik op een berg.
Van zonsopgang tot zonsopgang.
Zonder slaap, eten of een tent om te schuilen.
Het bleek niet van belang te zijn.

Het was werkelijk een magische ervaring.
Ik was in al mijn drukte bijna vergeten dat ik zelf natuur ben.


Afgelopen jaar deed ik wat ik voelde dat ik moest doen.
Ik volgde vele trainingen en ontmoette mooie mensen.
Ik moest er ook vaak weer afscheid van nemen.
Soms zelfs voor altijd…


Ik maakte een imperfecte zwaan.
Hij is niet voor mensen die van perfectie houden.
Hij staat symbool voor schoonheid.

Na mijn medicijnwandeling maakte ik ook een 'lelijk' eendje.
Samen staan voor ze transformatie en het kind in jezelf.


Daarnaast is het gewoon een lief keramiek duo:
Beautiful Imperfect Swan & Ugly Duckling

Ze zijn vanaf vandaag te koop in mijn webwinkel


Wat betreft de Vision Quest:

Eind juni ga ik een week op Vision Quest in Zweden.
Ditmaal ga ik vier dagen/nachten alleen de natuur in.

Ik weet niet waarheen het leidt.
Ik weet alleen dat ik dit pad graag wil lopen.


—***


NB. De eerste twee foto's zijn gemaakt in India. Alle andere zijn gemaakt in Portugal voor en na mijn vision quest. Tijdens de Quest mag je alleen papier/pen meenemen om notities te maken. (Telefoons, fototoestellen, laptops, iPads of andere hobby-achtige spullen - wol, verf, klei e.d. - zijn niet toegestaan.)
De laatste foto's zijn gemaakt in mijn atelier.

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten