maandag 8 april 2013

Happy (and skinny) worklunch

Vandaag deel ik mijn favoriete 'het is bijna zomer werklunch'.
Dit is mijn 'kers op de taart' lunch voor op kantoor of onderweg.
Maar dan zonder taart en zonder kers en toch hetzelfde blije gevoel :-)

Ik maakte hem zondag voor de 'hele werkweek'.
Geïnspireerd door Amber Albarda's boeken.
Dus je wordt er ook nog eens slank en gelukkig van.
En dat wassen en snijden ordent ook nog eens mijn hoofd.

En ik kon weer even oefenen met mijn nieuwe camera :-)


De basis van de lunch is altijd een biologische graan en een slasoort.
In dit geval (door mij gekookte) Quinoa. (Gewoon te koop bij de supermarkt.)
Maar biologische zilvervliesrijst kan natuurlijk ook.
Als sla gebruikte ik 'baby Romaine sla'. 
Elke slasoort is goed, alleen voorgepakte sla haalt de (werk)week niet. 


Daarna volgt er 'een eiwit':
bijvoorbeeld gekookte eieren, 'gestoofde' zalm of kipfilet.
Ik legde de zalm gewoon in een ovenschaal met olijfolie, zeezout en peper.
De oven op 150 graden tot de zalm gaar is.
Moeilijkst is eigenlijk om hem daarna in het bakje te doen...
(En niet rechtstreeks in je mond...)



Dan een 'hartig beleg'. 
In dit geval Guacamole en/of Hummus.
Je kunt daarbij ook allerlei groenten hakken (en bakken).
Zoals aubergine, courgette, komkommer, selderij e.d.
Maar bovenstaande zorgt voor de smaak!
Vergeet niet je tandenborstel mee naar het werk te nemen :-)




Eventueel (echte) feta of Grana Padano kaas verbrokkelen of raspen.
Dit is lekker als je ook veel groenten of sla hebt.




Dan het belangrijkste: De smaakmakers!
Noten (ik heb walnoten gehakt) en geroosterde pijnboompitten.
Verse kruiden (ik heb bieslook gehakt, maar gebruik ook vaak basilicum).
Citroenschil en sap (heerlijk over de zalm of kip).
Voor de liefhebber (ik dus): een beetje mierikswortel (ik geef het toe, uit een potje).




En dan heb je je eigen Mondriaan
Een waar kunstwerk voor deze eeuw.
Namelijk zonder kunstmatig toegevoegde middelen.
Een pareltje voor in mijn roze koelkast.




Die 'rode kers' cola kon ik natuurlijk niet laten staan.
De chocoladetoetjes heb ik voor de foto even opzij geschoven ;-)



Dan komt de grote truuk. 's Morgens open je je koelkast.
Je opent alle bakjes. (Tenminste als je net als ik de etiket stickertjes vergeet...)
Je pakt een leeg lunchbakje en je schept uit alle bakjes iets op.
Te beginnen met de grootste bakjes en de grootste scheppen (graan/sla).
Naar wens kun je sommige ingrediënten scheiden en/of olijfolie later toevoegen.

Zelf heb ik het liefst alles naast elkaar.
Daarna een scheut biologische olijfolie, 
en een draai verse zwarte peper en zeezout erover.
Zodat alles lekker kan intrekken gedurende de dag,
en ik het tijdens het eten kan mengen (als dat in mijn tas al niet gebeurd is).



Dit is hem dan! 
Mijn lunch vandaag!
Het vergt (zondags) een uurtje voorbereiding.
Maar daarna heb je vier/vijf dagen een supersnelle brunch/lunch.
Of zoals ik vandaag, gelijk ook avondeten,
omdat ik morgen en overmorgen buiten de deur lunch...
of zal ik stiekem mijn eigen 'bakje' meenemen!

Bon Appetit!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten